Us enviem informació sobre el que són les pràctiques d'èxit tal i com apareixen recollides a la pàgina sobre Projectes de Comunitats d'Aprenentatge del Departament d'Ensenyament. Ja sabem que hi ha molta lletra, però aquest és un bon resum i està força ben explicat. Si voleu més informació cliqueu a l'enllaç.
L'aprenentatge dialògic
és el marc del que parteixen les actuacions d'èxit en les comunitats
d'aprenentatge. Des d'aquesta perspectiva, basada en una concepció
comunicativa, s'entén que les persones aprenem a partir de les
interaccions amb d'altres persones. Per aprendre necessitem un gran
nombre d'interaccions diverses, establertes mitjançant un diàleg basat
en una relació d'igualtat i no de poder, el que significa que tots i
totes tenim coneixement per aportar, reconeixent d'aquesta manera la
intel·ligència cultural en totes les persones.
Els grups interactius són una forma de concretar
l'aprenentatge dialògic a l'aula amb l'objectiu de no segregar mai i no
realitzar cap tipus d'itinerari ni adaptació curricular fora de l'aula.
Per això, entren a ajudar al professor o professora diverses persones
adultes (altres professionals, voluntariat, familiars, etc.) per
accelerar l'aprenentatge de l'alumnat i potenciar la solidaritat.
Totes les persones que formen part de l'entorn de l'alumne
l'influencien en el seu aprenentatge tant a casa, com a l'escola,
participant com a voluntari/a i en les comissions mixtes de treball.
Aquestes persones, en els grups interactius, aporten la seva
diversitat de coneixements i experiències mentre fomenten
l'aprenentatge entre iguals. Amb tot, s'aconsegueixen en una mateixa
dinàmica tant l'acceleració dels aprenentatges instrumentals com el
foment de la solidaritat.
El voluntariat és una part molt important dintre del
projecte de les Comunitats. Per millorar l'aprenentatge dels nens i les
nenes s'han d'anar augmentant tant el nombre d'interaccions que viuen,
com la seva qualitat en un pla de diàleg igualitari. El voluntariat són
persones de la comunitat (familiars, exalumnes, persones del barri,
estudiants en pràctiques...) que amb la seva participació i compromís en
el dia a dia de l'escola, tant per la seva participació en diferents
activitats de l'escola i de la comunitat, com per la seva incorporació a
l'aula per realitzar grups interactius, augmenten aquest nombre
d'interaccions que viuen els alumnes.
Ampliar el temps d'aprenentatge més enllà de l'horari extraescolar,
ajuda als alumnes que presenten més dificultats per diversos motius
casuístics. Es tracta d'evitar separar-los dins de l'horari lectiu amb
activitats tipificades per l'alumnat que no segueix el ritme,
oferint-los les mateixes oportunitats que a la resta i altres espais
extraescolars que els ajudin a accelerar l'aprenentatge. En aquests
espais, la participació d'altres referents adults també afavoreix les
possibilitats d'aprendre, ja que incrementa el nombre i la qualitat de
les interaccions de l'alumnat. Alguns dels exemples més coneguts són les
Biblioteques tutoritzades.
Quan sorgeix el conflicte és difícil determinar quin ha estat el seu origen i resoldre'l no sempre és fàcil. Les comunitats d'aprenentatge generen espais de diàleg
on les persones implicades poden expresar-se i ser escoltades en
posició d'igualtat. En aquests espais es pot recollir l'opinió de
diferents membres de la comunitat sobre quin ha estat el seu origen o
quines són les causes. Les diferents habilitats i capacitats de
resolució dels membres de la comunitat ajudaran a mantenir un diàleg
igualitari que permetrà arribar al consens entre totes les parts
implicades. Un article per a la reflexió: "Prevención de conflictos en las comunidades de aprendizaje". Ramón Flecha García i Carmen García Yeste
Les Comunitats d'Aprenentatge estan desenvolupant pràctiques de lectura dialògica a través d'activitats com les tertúlies literàries dialògiques, biblioteques tutoritzades o grups interactius, que estan accelerant l'aprenentatge de la lectura a la vegada que el doten de sentit. A les Comunitats d'Aprenentatge s'organitzen tertúlies literàries dialògiques per la formació del professorat, de l'alumnat i també; pels familiars i altres agents. A partir d'un text literari es llegeixen les pàgines acordades a casa i a la tertúlia es dialoga sobre el que s'ha llegit. El diàleg gira en torn als paràgrafs que les persones han triat prèviament per comentar, sobre les interpretacions, reflexions, etc. que cadascú fa. El criteri bàsic de selecció de textos és que sigui considerat un clàssic universal, ja que contribueixen millor a l'aprenentatge i facilita treballar a fons el tema dels valors i de la reflexió sobre els conflictes.
Les tertúlies literàries dialògiques neixen a les escoles de persones adultes i continuen desenvolupant-se en associacions de pares i mares, grups de dones o entitats culturals i educatives. Actualment, són una eina d'èxit en escoles i instituts.Es proposen unes lectures, clàssics de la literatura universal, entre totes i tots s'escull el llibre, el conte, l'assaig a llegir i es planifiquen les diferents sessions. A cada sessió els participants intervenen amb diferents aportacions, que fan reflexionar i faciliten la comprensió del capítol, així com, permeten un intercanvi cultural molt enriquidor. Una de les persones participants serà la moderadora que vetllarà perquè les intervencions i el diàleg siguin igualitaris. Els mitjans tecnològics permeten trencar fronteres i possibiliten compartir tertúlies amb centres educatius d'arreu del món. Un exemple d'organització el tenim a "Las tertulias dialógicas en el IES Karrantza".
Les Comunitats d'aprenentatge es caracteritzen per obrir les possibilitats
formatives a les famílies. Aquesta formació incideix significativament
en l'aprenentatge dels seus fills i filles. Són les famílies les que
manifesten les seves inquietuts i en funció dels recursos es desenvolupa
un o altre tipus de formació. El projecte Llegim el Món de l'escola Can Besora
de Mollet del Vallès és un exemple d'aquesta formació. Neix d'una
col·laboració entre el grup de recerca Fòrum Idea de l'Universitat
Autònoma de Barcelona i l'escola. Actualment, és el centre qui promou el
projecte. Amb una metodologia similar a la de la pràctica reflexiva,
treballa de forma dialògica temes que permeten a les famílies ajudar els
seus fills i filles en el procés d'aprenentatge.